torsdag 3. mars 2011

Edvard Hoem om Bjørnstjerne Bjørnson og Elias Blix

Det var en overraskelse at et foredag med Edvard Hoem dukket opp på planen for første samling. Var i forkant av foredraget litt mellomfornøyd med å skulle bruke tid på noe som ikke direkte tilhørte pensum for studiet, men var samtidig litt nysgjerrig. Har ikke lest mye av Edvard Hoem , men har nok syntes at han er litt tunglest. Hvilken gledelig overraskelse. De 2 timene forsvant, og jeg satt som fjertret både av formidlern og temaet.  Var ikke helt klar over hvilken betydningsfull person Bjørnson var i sin tid, og hvordan hans arbeid har påvirket utviklingen av Norge til det vi kjenner i dag.
Elias Blix visste jeg heller ikke så mye om bortsett fra at han har skrevet mange salmer som brukes i dag.
Jeg har virkelig lyst til å lese biografien om Bjørnson som Hoem er i ferd med å fullføre, men det må bli til sommeren.

2 kommentarer:

  1. Har samme syn på Hoem-foredraget som deg - både før og etter. Og sitter igjen med en for meg ganske atypisk trang til å lese biografien ;)

    SvarSlett
  2. Godt å registrere at du også hadde sterke opplevelser. Til stede i "elementet" oppleves en time som fem minutter (har jeg skrevet i et innlegg nylig).

    SvarSlett