fredag 18. mars 2011

Fra læreplan til praktisk læringsaktivitet

I norskfaget for videregående heter det i læreplanen under digitale ferdigheter at elevene skal  kunne bruke digitale hjelpemidler, beherske presentasjonverktøy , redigeringsprogram, kildebruk og opphavsrett.
Det er svært forskjellig hva elevene kan om dette når de kommer fra ungdomsskolen.  Når det også er sånn at mange norsklærere som heller ikke føler seg helt stødige, så er det jo bra at det finnes bibliotekarer som har kildebruk, opphavsrett og informasjonsøk som fag.


Jeg fikk i fjor vår en oppfordring om å lage ett kursopplegg som tok for seg kildebruk, kildesøk o.l., for elever som skulle skrive fordypningsemne i norsk. En sånn sjanse lar man ikke gå fra seg, og jeg satte i gang. Brukte mye tid på å lete frem og se på hva andre har laget. Det er jo så mye flinke folk rundtomkring som har laget mye bra, så det er ingen grunn til å finne opp kruttet sjøl hver gang. Endte opp med en PowerPoint-presentasjon som er bla.a. basert på stoff som er utviklet for bruk i videregående skoler i Buskerud. Opplegget består av et verktøy man kan bruke for å utøve kildekritikk på nett, en sekvens med hvordan man siterer, refererer til ulike kilder og skriver referanselister. Jeg laget også en sekvens med søketips, hvor finner man fakta om ulike emner, statistikk, offentlig informasjon, informasjon om forfattere o.l. Denne ble i etterkant lagt ut på bibliotekets Fronterrom, og oppdateres jevnlig  ettersom jeg kommer over nye sider jeg synes bør være med. Har fått tilbakemelding fra lærere på at de selv bruker lenkene i Fronterrommet aktivt, og ser at elevene bruker det . Alle elever og ansette ved skolen er lagt til som brukere av rommet.
Kurset i kildekritikk ble veldig godt mottatt, både av elever og lærere. Har til sammen hatt 25 grupper inne til kursing og det har vært elever fra alle tre trinn. En av effektene av kurset har vært at mange elever kom til meg i etterkant og ville ha mer. Jeg kommer derfor til å videreutvikle kurset til et opplegg hvor elevene kan få et differensiert opplegg etter hvilket trinn de går på. På den måten kan det oppnås en progresjon i kunnskapen også på dette feltet.

3 kommentarer:

  1. Veldig artig å høre hvordan du gjør det. Dette er jo noe vi kan! Det at biblioteket involveres i arbeidet på skolene er kjempeviktig. Vi har jobba en del med kilder, kildekritikk hos oss og får gode tilbakemeldinger. Likevel, vi er ikke helt fornøyd med alle delene og føler at vi kunne trenge litt inspirasjon... Kanskje du kan vise oss ditt opplegg?

    SvarSlett
  2. Oppløftende å lese om skikkelig godt arbeid med informasjonssøk, opphavsrett og kildebruk. Dette viser at bibliotekaren kan spille en aktiv rolle som "lærer" og veileder og dermed utgjøre en stor forskjell.

    SvarSlett
  3. Jeg vil også gjerne se opplegget ditt! Jeg har orientering for tredjeklassene om fordypningsemnet hver høst, men jeg er ikke fornøyd med opplegget ennå, og trenger definitivt å si mer om kildebruk- og kritikk.

    SvarSlett