onsdag 27. april 2011

Tilpasset opplæring og skolebiblioteket

Jeg har nå lest rapporten "Forskning om tilpasset opplæring" , og oppdaget fort at temaet har mange flere fasetter og innfallsvinkler enn jeg tidligere har reflektert over. Det er imidlertid enighet om at  tilpassa opplæring kan defineres som opplæring tilpasset hver enkelt elevs behov og forutsetninger. En slik definisjon  gir lik rett til tilpassning i opplæringen enten man er i toppen eller bunnen av karakterskalaen.
Opplæringslova (1998) og LK06 legger ideologiske føringer for skolens innhold, og i formålsparagrafen til loven står det bl.a. følgende : -" opplæringa skal tilpasses evnene og forutsetningene til den enkelte eleven, lærlingen og lærekandidaten". Innføringen av LK06 endrer fokuset i skolen fra L97 enhetsskoleprinsipper til fokus på enkeltindividets rett på tilrettelagt opplæring. Reformen pålegger skolen og lærerne gjennom denne erformen et større ansvar for enkeltindividets læringsutbytte av skolegangen.

I mitt virke som skolebibliotekar promoterer jeg så ofte jeg kan  skolebibliotekets potensiale som alternativ læringsarena og base for kunnskap i skolen. Lk06s del II kalles Læringsplakaten, og består av ellve prinsipper for skolens pedagogiske virksomhet. Skolebiblioteket er en velegnet arena for å fremme flere av disse, bl.a. "gi like muligheter til å utvikle sine evner og talenter individuelt og i samarbeid med andre, fremme tilpasset opplæring og varierte arbeidsmåter(LK06 2006:5). Skolebibliotekets pedagogiske funksjon som læringssenter og ressurssenter for læremidler kan likeledes  kobles til alle de 5 grunnleggende ferdighetene LK06 fokuserer på. Skolebiblioteket tilbyr et diffrensiert materialutvalg som passer elevgrupper med varierende modenhetsgrad og evner.
 Rapporten om forskning på tilpassa opplæring konkluderer med at skal skolen  møte kravene LK06 stiller til tilpassa opplæring er det nødvendig med et omfattende arbeid med  læreplane i de enkelte skoler. I dette arbeidet kan skolebibliotekar bidra med innspill til valg av materiale til konkretisering av komptansemål og valg av innhold. Skolebibliotekets differensierte samling av bøker på ulike intellektuelle nivå gir muligheter for å finne tekster om ett og samme tema til elever med ulike forutsetninger . Ett nært samarbeid melllom bibliotekar og lærer vil kunne lette lærernes arbeid med læreplaner for enkeltklasser og enkeltelever betydelig. Dette gjør at LK06 som reform kan bidra til å styrke bibliotekets posisjon i skolen. Her har vi som bibliotekarer en utfordring da det er mange lærere som ennå  ikke har forstått potensialet for tilpasning av opplæring som ligger bibliotekets samlinger .

1 kommentar:

  1. Særdeles god navigasjon gjennom det "tilpassede villniss" der du ender opp med essensen: Læringsplakaten.
    Med læreplanfaglig innsikt viser du hvor viktig biblioteket (egentlig bibliotekarene) er for at skolen skal kunne nærme seg intensjonene knyttet til basisferdigheter og tilpasset opplæring. Lærerne trenger mye og god hjelp.

    SvarSlett