onsdag 6. april 2011

Ung 3.0 og Ida Aalen

I forrige uke var jeg i Sandefjord på Ung 3.0, en konferanse om ungdom og digitale medier. Det var mye spennende på programmet , og det ble to svært innholdsrike dager. Det var lagt opp til lange og korte foredrag, med både profesjonelle og amatører som foredragsholdere. Det var bl.annet mange ungdommer som snakket om blogging, twitter, sampling og mere. Av mer professjonelle foredrag vil jeg nevne Arne Olav Nygårds fordrag om kunnskapsorganisering i mediene, Kalle Gjesviks fordrag om online rollespill og sist men ikke minst Ida Aalens fordrag med tittelen "Jeg har google, hva skal jeg med dere?". I foredraget snakket hun om sit liv som digital student og hvordan hun og hennes medstudenter bruker biblioteket.  Jeg syns foredraget hennes var tankvekkende, og håper alle som leser dette innlegget tar seg tid til å se foredraget som jeg har lagt til en lenke til her.
http://www.slideshare.net/vestfoldfbibl/ung30-idaaalen

Ung 3.0 har en egen eventblogg hvor alle foredrag er lagt ut sammen med mye annet fra konferansen. Den lenken finner dere her.
http://ung3null.wordpress.com/

I løpet av konferansen var jeg også med på en ekskursjon til Thor Heyerdahl vgs. i Larvik. Der fikk vi se en del nyvinninger innen ikt-bruk som de hadde tatt i bruk på sin nye skole. Høydepunktet for meg var imidlertid besøket på skolens bibliotek "Fatu Hiva". På underkant av 300m2 hadde de her fått inn 23  000 bind bøker og 60 elevplasser ( inkl. lesesal og multimediarom). De hadde lave hyller oppstilt i rundinger, noe som gav mange små rom i rommet som kunne brukes til ulike aktiviteter. Jeg ble veldig imponert over hva de hadde fått til her, og fikk masse gode ideer som jeg skal ta med meg videre inn i den nye skolen vi bygger her.  De hadde bl.annet hver tirsdag organisert leksehjelp på skolen ,hvor også biblioteket er  involvert. Dette er tilbud som svært mange av elevene benytter seg av. Alt i alt et inspirerende besøk.

Her kommer etterhvert et bilde fra "Fatu Hiva", eller en bildefortelling. Vi får se.....

4 kommentarer:

  1. Ja, lag en bildefortelling av "Fatu Hiva", vil VELDIG gjerne se biblioteket.

    Etter middag skal jeg se foredraget...

    SvarSlett
  2. Synd vi ikke tok oss en studietur til Thor Heyerdahl tidligere. Du får sende noen av bildene til arkitekten.

    SvarSlett
  3. Jeg fryder meg over dine gode opplevelser av Ung 3.0 og "Fatu Hiva". Jeg ser også ei svært positiv digital-pedagogisk utvikling hos deg, bibliotekarer og på bibliotekfronten generelt. Dere er virkelig med.

    SvarSlett
  4. Glemte å fortelle at jeg selvfølgelig så på presentasjonen til Ida Aalen. Mye interessant der. Bruker kanskje noe av det på neste saming?

    SvarSlett